کتاب یک جلدی پالئوژئوفولوژی شیرکوه یزد با تأکید بر زیر حوضه سخوید تألیف دکتر سید علی المدرسی عضو هیأت علمی دانشکده عمران ، گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه آزاد اسلامی یزد در تیراژ 2000 نسخه توسط انتشارات معاونت پژوهش واحد یزد منتشر شد.
غلامعلی مدیح دبیر شورای انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت : کتاب مذکور دارای 179 صفحه و در سه فصل تنظیم گردیده که فصل اول با طرح و موضوع و اهمیت آن به توضیح پیرامون موقعیت حوضه از لحاظ جغرافیایی ، زمین شناسی ، هیدرولوژیکی و ... و در فصل دوم ویژگی های فیزیک شامل شاخص های مورفتری ، هندسی ، خطی و توپوگرافی و فصل سوم تغییرات محیطی و نقش آن در سیستمهای شکل زا بررسی و توضیح میدهد ، مطالب این کتاب به زبان ساده و روان ارائه شده است و برای عموم علاقه مندان مطالعه و مورد استفاده میباشد.

وی افزود : کتاب حاضر می تواند به عنوان منبع درسی توسط دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ، زمین شناسی ، جغرافیا ، منابع طبیعی ، عمران ، محیط زسیت و سایر علاقه مندان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

دکتر المدرسی نویسنده کتاب نیز در این رابطه گفت : در این اثر سعی شده تا با استفاده از فن آوریهای نوین GIS با توجه به شواهد اقلیمی و شواهد مرفولوژیکی اقلیم گذشته بازشناسی و با اقلیم حال مقایسه و با بهره گیری از آمارها و مطالب بدست آمده سیستم های فرسایشی شکل زای منطقه ارزیابی شده و در نهایت تغییرات محیطی و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گیرد.

المدرسی گفت : تغییرات اقلیمی در بین محققان علوم مختلف مانند اقلیم شناسی ، جغرافیا ، زمین شناسی و ... مورد توجه خاصی قرار گرفته و همه آنها سعی دارند که به تحلیل علل این پدیده و تأثیراتی که چندین تغییرات بر سطح کره زمین می گذارند بپردازند ، در این میان ژئومروفولوژیست ها نیز با دیدگاه معرفت شناسی خاصی به این پدیده اندیشیده اند. لازم به ذکر است نامبرده در حال حاضر دو کتاب با عناوین ژئومرفولوژی کاربردی و تحولات زمان و فضا در ژئومرفولوژی در دست تهیه دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا